Suvaidintas 100-asis epinis spektaklis „Išvarymas“

Penktadienį, birželio 15 dieną, šimtąjį kartą suvaidintas Mariaus Iavškevičius ir Oskaro Koršunovo „Išvarymas“. Šio spektaklio meninė sugestija tokia stipri, kad valdo ir žiūrovus, ir pačius aktorius. Vaidinantys šimtąjį kartą aktoriai pasiekė improvizacines aukštumas, kurios prilygo kiekvieno personažo mažesniems, didesniems ar patiems didžiausiems benefisams. Beveik keturios dešimtys aktorių išgyveno euforiją, prilygstančią šimtamečiui žmogui.

Emociniai šuoliai, nemigos, vaistai, durnynai, psichologai, apsivalymai, rimtys ir vėl krytis į tai, ką Lietuvoje išgyvena tūkstančiai žmonių. Tai, kuo šiandien gyvena mūsų šalies pilietis, tai, apie ką smulkiai aprašinėja laikraštukai, bando analizuoti įvairūs TV kanalai, viskas sutelkta į šešių valandų spektaklį, kurį jau šiandien galime pavadinti unikaliu XXI amžiaus teatro reiškiniu: „Išvarymą“ jau pažiūrėjo 70000 tūkstančių žmonių. Bilietus į jį iki šiol išpirkdavo žaibu, „zuikiai“ ir visokie „mokinių mokiniai“ užtvindydavo visus laiptelius, praėjimus, scenos „kišenes“, kad vos pavėlavus galėdavai tik kaip pro kokią rakto skylutę matyti scenoje vykstantį „Išvarymą“. Neaišku, kas ką išvarydavo, bet iš sielos demonai tikrai buvo varomi – pakildami į aukštumas, jie pasiekdavo keiksmų ir prakeiksmų apoteozę. Neįsigilinus, nemačius šio spektaklio, bet tik naudojantis Vandalo emociniu bagažu, kurio nemažą dalį sudaro lietuviško kalbinio „popso“ arsenalas, galima tapti aršiu šio spektaklio kritiku, bet dar neteko sutikti nė vieno, kuris skaitydamas šį spektaklį būtų jį paneigęs.

D.Matvejev nuotr.

Kai Mariaus Repšio Vandalas po kelių valandų pervargimo scenoje stabteli ir pasako „Aš menininkas, tuo viskas ir pasakyta“, žiūrovai nuščiūva, spektaklis įgyja kitą dimensiją, leisdamas matyti ne tik dramos teatre įmanomų peripetijų grandinę, bet suprasti, kad yra gyvi liudininkai, kad prieš jų akis yra tikri žmonių gyvenimai, kad iškrovos jėga didesnė, nei medicina leistų išgyventi normaliai egzistuojančiam žmogui. Aktorių mąstymo pagreitis, širdies dūžių kiekis toks tankus, kad vargu ar jį atlaikytų medicininis aparatas. Tokio aktorinio triumfo numanyti, o vėliau ir pasiekti neįmanoma. Šiandien kai kuriuose spektakliuose tai bandoma pakeisti nežmonišku garsu ar regėjimą ardančių stroboskopų blykstėmis. „Išvarymas“ – aktorinis spektaklis, ir režisierius Oskaras Koršunovas kaskart tai pabrėžia, išlaisvindamas aktorių iš „kanoninės“ vaidybos, iš „vakarykščių“ atradimų. Gal dėl to šimtojo spektaklio garbei keliasdešimt minučių vaidino ir pats režisierius. Pradžioje atrodė, kad jis tik pasveikins, padalins žiūrovams tortą ar padės Sauliui Prūsaičiui dovanoti muzikinius kompaktus. Bet ši „intermedija“ buvo svarbi viso spektaklio turiniui. Pagrindiniai aktoriai, tiesdami vieni kitiems tiltus, viso spektaklio metu naudojosi režisieriaus ištarme: „Šiandien atsakinga diena. Tie, kurie išlaikė šį sudėtingą spektaklį, turi teisę jį atšvęsti, padovanodami žiūrovui tik šiam įvykiui skirtų improvizacijų“.

Aišku, pagrindiniu spektaklio varikliu išliko Marius Repšys – vaidinęs šimtąjį kartą. Jo improvizaciniai sugebėjimai pasiekė neregėtas aukštumas. Nors ir Vandalo vaidmenyje, šis aktorius pasakojo apie save, apie tai, dėl ko šiandien liūdna gyventi. Nors spektaklio metu ir įvyksta šio personažo nukryžiavimas, o po mirties jis reinkarnuojasi į šunį mastifą, šio aktoriaus gyvybės eliksyras toks ryškus, kad vos jam pasirodžius scenoje, septyni šimtai žiūrovų tampa jo įkaitais. Marius nuolat pabrėžia, kad jį labai veikia žiūrovai, tuo pačiu akivaizdu, kad jis žiūrovų atžvilgiu yra tikras alchemikas.

D.Matvejev nuotr.

Spektaklio gerųjų molekulių tankis toks didelis, kad jis kiekvienąkart iš naujo aplink save suformuoja neįtikėtinus išpažinčių ir atsivėrimų židinius. Šimtąjį spektaklį naujoji pora, dar šį sezoną Ainį Storpirštį (Beną, Bošą, Mareką, Bobį, Fredį, Faruką) ir Moniką Vaičiulytę (Miglę, Eglę) pakeitę Kęstutis Cicėnas ir Gailė Butvilaitė atrodė kaip vaidinantys šimtą metų. Jaunų aktorių jautrumas ir kartu grįžtamoji reakcija spektaklio improvizacijų dievukui, visų temų surišėjui Repšiui-Vandalui juos užaugino kaip ant mielių. Jeigu Cicėnas jau nuo pirmųjų spektaklių gana drąsiai žengė pirmuosius žingsnius, tai Butvilaitė dabar išsilaisvino ir kuria visiškai naują moters portretą. Jos Eglė – tai ne jauna lietuvių emigrantė, o universalus, „tarptautinis“ personažas. Aktorės raiška, laisvė, tiksli Mariaus Ivaškevičiaus tekstinių prasmių artikuliacija, gražus balso tembras, neprapuolantis viso spektaklio garsų polifonijoje, spektaklį pakylėjo naujam skrydžiui.

Tą patį galima pasakyti ir, atrodytų, apie ne visai pagrindinius vaidmenis atliekantį Džiugą Siaurusaitį (Haris, Ramiaveidis, Galileo Figaro), kurio iš mikro detalių suaustas vidinis vaidmenų pasaulis priminė šviesaus atminimo Vytauto Šapranausko vaidybą, kuomet aktoriui nereikia ardytis, kuomet užtenka mimikos, tikslios intonacijos, subtilaus partneriavimo, plastikos, muzikinės klausos, ir vaidmuo tampa sprogmeniu.

O ką jau kalėti apie Vytauto Anužio Beną, kuris per visą šį laiką net šešis šimtus valandų turėjo praleisti scenoje, sėdėdamas neįgaliojo vežimėlyje, su juo „besimaldamas“ tarp aistrose ir skausme plūstančių gyvenimo nelaimėlių, kuomet reikia prieblandoj suspėti pamatyti, kad koks pervargęs aktorius neužkliūtų ar neužsigautų. Jam reikia ne tik išlaikyti, nupasakoti Beno gyvenimo istoriją, bet ir išmokti tylėti, kai nuo gyvos reakcijos ošia visa salė. Anužis kaip trečioji akis iš aukštybių žvelgia į mus. Ir kur tu besėdėtum, jis žvelgia tiesiai į tave.

Visa spektaklio trupė ir muzikantai, tampriausiais saitais surišti vieni su kitais, jau aštunti metai mus veža tuo pačiu autobusiuku iš Lietuvos ir į Lietuvą. Į šį spektaklį plūsta emigrantai, žmonės jį peržiūri po kelis kartus. Jis kalba jei ne apie mus, tai apie mūsų brolius, apie jų sielas, kurios nunertos kaip močiučių nėriniai, tik, deja, šiandien jie yra ne iš baltų „irisinių“ siūlų, o iš geležies, kurio simbolį mums visiems netikėtai padovanojo scenografas Gintaras Makarevičius. Šiame spektaklyje žmonės atlieka išpažintį.

Krucifiksais tampa gyvi aktoriai. Todėl klyksmas facebooke „jei būčiau ministrė, uždrausčiau šį spektaklį“ dar ir dar kartą įrodo, kad dramos teatras nemirtingas, nes reikalingas kaip nuodėmės ir išpažinties kryžkelė.

Daiva Šabasevičienė

išvarymas sprektaklis oskaraskoršunovas
Jei pastebėjote klaidą, pažymėkite reikalingą tekstą ir spauskite Ctrl+Enter, kad pranešti apie tai redakcijai.
Aš rekomenduoju
Rekomendacijų nėra

Komentarai

Komentarai skirti bendrauti ir aptarti įmonės ar renginio ypatybes, taip pat išsiaiškinti įdomius klausimus apie tai.

Sportas
Vilniaus „Rytas“ „Kidy Tour“ Karaliaus Mindaugo taurės pusfinalio dvikovoje sutriuškino Klaipėdos „Neptūną“ 86:72 (33:23, 24:10, 20:16, 9:23). Ši pergalė atvėrė vilniečiams kelią į turnyro finalą, kuriame Dainiaus Adomaičio auklėtiniai ginklus surems su principiniu varžovu – Kauno „Žalgiriu“. Rungtynes geriau pradėjo klaipėdiečiai, kurie po Lorenzo Williamso taiklaus tritaškio pirmavo (4:10). Tačiau tada prabilo sostinės klubo toliašaudė artilerija. Arnas...
Įvykiai
Vilniaus Gedimino prospekte liepsnoja 70 Laisvės laužų ir tvyro ypatingai pakili nuotaika – būtent šiandien sukanka 70 metų, kai Vasario 16 d. buvo pasirašyta Lietuvos laisvės kovos sąjūdžio deklaracija. Tokie partizanai kaip Adolfas Ramanauskas – Vanagas, besislapstydami, keliavo kelis šimtus kilometrų į Šiaurės Žemaitiją, kad ją pasirašytų. „Prieš 70 metų partizanų pasirašyta deklaracija – ypatingas ženklas mums – kokią viziją turim turėti ir kur eiti. N...
Laisvalaikis
Vos tik grįžę iš trumpų atostogų saulėtoje Kolumbijoje, Jurgis Didžiulis ir Erica Jennings pristato „eurovizinės“ dainos „Sing!“ vaizdo klipą, kuris turi netgi dvi pabaigas! „Klipo pabaiga – nė kiek nesurežisuota. Paskutinio užfilmavimo metu įsilinksminusi komanda, džiaugdamasi sėkminga filmavimo pabaiga, ėmė dainuoti toliau, o mes tiesiog prisijungėme. Turbūt tai geriausiai atskleidžia šios dainos galią – ji užveda dainuoti. Esame labai laimingi, kad prak...
Laisvalaikis
Lietuvos nacionalinio dramos teatro aktorius ir režisierius Vytautas Rumšas 2016 m. pristatė savo režisuotą spektaklį pagal Ingmaro Bergmano pjesę „Intymūs pokalbiai“. Spektaklis sulaukė didelio žiūrovų susidomėjimo. Kovo 14 d. režisierius pakvies į antrą spektaklį pagal to paties autoriaus pjesę – „Scenos iš vedybinio gyvenimo“. Tai lyg šeimyninės temos pratęsimas. Nors žiūrovai išvys kitą Ingmaro Bergmano pjesę, tačiau Vytautas Rumšas, kuris yra ir insce...
Laisvalaikis
2019 m. Vasario 20-23d., Vilniuje vyks jau „III-asis tarptautinis Sigito Šilinsko klasikinės gitaros konkursas“. Tai bus reikšmingas įvykis Lietuvos gitaros gerbėjams, pedagogams ir moksleiviams. Pastarųjų skaičius kiekvienais metais auga ir jaunieji mūsų šalies gitaristai pelno vis daugiau apdovanojimų užsienyje vykstančiuose tarptautiniuose konkursuose. Kaip informuoja konkurso sumanytojas ir meno vadovas, žymus Lietuvos gitaros atlikėjas ir pedagogas Al...
Įvykiai
Vasario 16-ąją jaunimas iš visos Lietuvos ir Vilniaus tradiciškai susirenka Šventaragio slėnyje į eiseną „Lietuvos valstybės keliu“. Vien tik iš Vilniaus eisenoje šiandien dalyvauja 4,5 tūkstančio moksleivių! „Kad mes ateitume į šią Vasario 16-ąją, daug žmonių nuėjo didelį kelią. Šiandien mūsų kelias bus trumpesnis, bet skirtas atminti šiems žmonėms. Tai kelias, jungiantis mus su Valstybe ir jos kūrėjais. Kai ateisime prie J. Basanavičiaus kapo, neužmirški...
Laisvalaikis
Kristijono Donelaitis vienas ryškiausių lietuvių poetų, turbūt dėl to Kristijono Donelaičio skulptūrai skirta tokia garbinga vieta Vilniaus universiteto ansamblyje. Skulptūra vaizduoja patį K. Donelaitį ir puikuojasi Vilniaus universiteto pagrindinių rūmų fasade. Kristijonas Donelaitis gimė 1714 01 01, mirė 1780 02 18. Kristijonas Donelaitis buvo vienas savičiausių XVIII a. Europos poetų, lietuvių literatūros klasikas, liuteronų kunigas. Gimė Lazdynėlių ka...
Įvykiai
Vasario 16-ąją vilniečiai ir miesto svečiai švęs įsimintinai – miesto centre laukia daugybė renginių, koncertas, fejerverkai bei 70 šventinių laužų. Lietuvos valstybės atkūrimo dieną viešasis transportas Vilniuje bus nemokamas, todėl visi kviečiami automobilius palikti namuose ir keliauti rekordiškai atsinaujinusiais sostinės autobusais ir troleibusais. Ruošiantis miesto renginiams bei jų metu sostinėje numatomi laikini eismo ribojimai, o 10, 11, 33 ir 89...
Įvykiai
Ši žiema nustebino kaip niekad gausiu sniego kiekiu ir ekstremaliomis oro sąlygomis, kelininkai ir aplinkos prižiūrėtojai plušo nesustodami, o prasčiausia situacija dėl suplūkto sniego ir provėžų susidarė daugiabučių kiemuose. Tačiau už aplinkos tvarkymą devyniose iš 21 seniūnijos Vilniuje atsakingas „Dolmans Landscaping Group“ ir „VSA“ konsorciumas gyventojams turi gerų žinių – visą žiemą ramybės nedavęs sniegas ir ledas pagaliau nuvalytas. Bendrovės „VSA...